Nieuws

29 . APRIL . 2021

SOTHYS 43 JAAR EEN BEGRIP IN NEDERLAND
Ineke Vollemans haalde het merk Sothys vanuit Frankrijk naar Nederland. Inmiddels is het merk 43 jaar verkrijgbaar in ons land. We spraken de gedreven onderneemster over haar bedrijf dat ook haar passie is.

Hoe kwam u met het merk Sothys in contact?
“In 1978 zag ik in een Frans tijdschrift een advertentie van een flacon van Sothys, waarop in het midden het logo, een godinnetje van het evenwicht, prominent naar voren kwam. Ik vond het zo’n aparte verpakking, dat ik meteen een afspraak heb gemaakt met de Franse directie in hun Instituut in de Rue du Faubourg St Honoré in Parijs.
Omdat ik, toen ik jonger was als tolk voor de Franse spoorwegen werkte, was het contact gemakkelijk omdat ik hun taal sprak.”

Hoe is het merk ontstaan?
“Dr. Hotz, een Franse arts en dermatoloog, ontwikkelde het merk Sothys in 1946. In 1966 kwam het merk in handen van Monsieur Bernard Mas, die het merk verder in de markt zette.”

Hoe kreeg u Nederland onder uw hoede?
“In die tijd was er al wel een importeur voor Nederland, maar die had al vijf jaar niets besteld. Monsieur Bernard Mas belde met deze importeur die hem meedeelde dat hij gestopt was met Sothys in Nederland.
Mijn man en ik waren al heel lang succesvolle importeurs van onder andere Tempo zakdoeken, Petrole Hahn haarlotion, Louis Féraud en Révillon parfums. Mennen aftershave fabriceerden we zelf voor heel Europa. Daarom kregen wij in 1978 direct het distributeurschap voor Nederland van Sothys. In 1982 hebben Sothys International en ik Sothys Nederland B.V. opgezet. waarvan ook ik aandeelhouder werd.
De eerste honderd depositaires heb ik zelf gemaakt. Hierdoor weet ik heel goed wat er speelt en wat een schoonheidsspecialist nodig heeft als ondersteuning en marketing. Ook nu heb ik nog enkele klanten om feeling te houden met de markt. Verder houd ik contact met onze klanten via de mailings met aanbiedingen, die ik zelf maak.”

Wat is uw mooiste herinnering van de afgelopen jaren met Sothys?
“Aan alle lanceringen heb ik goede herinneringen, omdat ik dan op een mooie locatie al mijn klanten weer ontmoet.
Verder heb ik 25 jaar lang, elk jaar opnieuw, een grote groep depositaires begeleid naar Brive in Frankrijk, waar het hoofdkantoor van Sothys gevestigd is. Tijdens deze reizen vertaalde ik een week lang de materie van de opleidingscursussen vanuit het Frans en begeleidde ik de Nederlandse schoonheidsspecialisten in Frankrijk. Ook daar zijn veel herinneringen en foto’s van overgebleven.
Met een clubje van tien dames uit 1990 heb ik nog elk jaar een reünie. Iedereen vertelt dan wat men heeft meegemaakt in het afgelopen jaar in hun salon en ook privé.
Dit jaar bestaat Sothys 75 jaar! Een reuze mijlpaal. We zijn in 125 landen verkrijgbaar in meer dan 15.000 Instituten, wellnesscentra en Spa’s wereldwijd.”

Wat vond u de meest lastige periode?
“De corona lockdownperiodes. Omdat ik vooral voor mijn medewerkers en mijn klanten bang was dat zij geveld zouden kunnen worden door Covid. Ik begreep dat veel klanten depressief werden van de situatie, waarin zij hun klanten niet konden ontvangen. Het enige wat ik kon doen was hun creativiteit te ondersteunen met acties voor de consumenten.”

Waar bent u het meest trots op?
“Dat onze klanten zo trouw zijn aan Sothys en ons bedrijf. Met z’n allen, met mijn medewerkers van de binnen- en buitendienst, bieden wij onze klanten graag veel service en denken met hen mee. En dat waarderen de schoonheidsspecialisten enorm.
Ook ben ik er trots op dat Sothys steeds weer de meest nieuwe producten lanceert, die werkelijk grote huidverbeteringen tot stand brengen. Het merk is zeer vooruitstrevend en voldoet aan alle Europese eisen. De R&D-afdeling is voortdurend bezig op ecologisch en duurzaam gebied om nog betere oplossingen te vinden.”

Welke producten gebruikt u zelf?
“De producten uit de Secrets de Sothys®-serie vind ik fijn. Daarnaast gebruik ik de Crème jeunesse dépolluante en het Sérum énergisant intégral van de Détox Energie-serie graag, omdat ze zo heerlijk fris aanvoelen. Maar ook de nieuwe oogserie, de Crème Noctuelle en de Crème en het Sérum Hydra Confort 3 HA breng ik regelmatig aan. Je moet een crème en serum steeds afwisselen, want je eet bijvoorbeeld ook niet elke dag spinazie. De huid heeft elk seizoen weer iets anders nodig. En het is zo fijn dat Sothys alle huidproblemen werkelijk aanpakt: daar gaat het uiteindelijk om.”

18 . MAART . 2021

De klassiekers van Sothys
Sothys wordt al 43 jaar in Nederland verkocht. Wat zijn nu de klassiekers van dit Franse merk in ons land? En welke producten worden dus het vaakst aangeschaft?

De top-10:
1. Masque Hydratant-Lissant
Een rijk masker met onder andere hyaluronzuur. De huid wordt ondergedompeld in een hydraterend bad. Het effect is direct zichtbaar.

2. Crème Jeunesse Hydra 3HA Confort
Crème waarmee je de huid hydrateert. Geeft een boost aan hyaluronzuur en heeft een verjongende werking.

3. Fluide Protecteur Visage SPF 50
Zonbescherming met SPF 50 voor de gevoelige huid.

4. Nettoyant du Matin
Hiermee reinig je de huid in de ochtend op een zachte manier. Bevat kamille en amandelolie.

5. Crème Jeunesse Hydra 3 Légère
Dagcrème voor de normale en gemengde huid met een booster van hyaluronzuur.

6. Crème Nutritive
Crème om de huid te herstellen en te voeden.

7. Crème Veloutée Apaisante Spa
Deze crème met hydraterende bestanddelen kalmeert de gevoelige en droge huid. Je brengt deze crème ’s morgens en ’s avonds aan.

8. No2ctuelle Crème de Nuit
Nachtcrème die tijdens de nachtrust de zichtbare tekenen van agressies van buitenaf tegengaat. De crème is rijk aan vitamine C. Heeft een heerlijk frisse geur.

9. Crème Jeunesse Restructurante
Dagcrème die de huid herstelt. Vermindert de zichtbare tekenen van huidveroudering als lijntjes, rimpels en huidverslapping.

10. Crème Jeunesse Detox Energie
Dagcrème die het microbioom (noodzakelijke laag bacteriën op de huid) herstelt. De vale en gestreste huid krijgt weer een frisse uitstraling.

25 . FEBRUARI . 2021

ONDERNEMERS ONDERSTEUNEN BIJ HET RUNNEN VAN HUN BEDRIJF
Schoonheidsspecialisten die met het merk Sothys werken, volgen steeds trainingen om hun vakkennis up-to-date te houden. Vol passie traint Puck van der Wees deze schoonheidsspecialisten al meer dan twintig jaar. We spraken Puck over haar werkzaamheden en het Franse merk Sothys.

Hoe ben je in de beautybranche gestart?
“De cosmeticabranche sprak me altijd al aan. Maar destijds koos ik voor de verpleging, waarin ik vervolgens twintig jaar lang werkte, ook als leidinggevende. Omdat de beautybranche me bleef trekken, ben ik me op een bepaald moment gaan omscholen tot schoonheidsspecialist. Daarna heb ik jarenlang een eigen salon gehad, waar ik het merk Sothys gebruikte. Vervolgens werkte ik in een parfumerie.”

Waarom koos je destijds voor Sothys?
“Het is een Frans A-merk dat innovatief is en doeltreffende behandelingen heeft. Vanaf de jaren 60 is Sothys in handen van de familie Mas. Het bedrijf heeft een eigen laboratorium en eigen tuinen. In de Jardins Sothys ® cultiveert de familie de planten, waarvan de biologische ingrediënten in de producten gebruikt worden.
Ook werkt het bedrijf samen met de Universiteit van Limoges. Al deze aspecten spraken me enorm aan, waardoor ik destijds de keuze voor Sothys maakte.”

Hoe ben je trainster geworden?
“Toen de vorige trainster van Sothys met pensioen ging, vroeg ze of ik interesse had om deze baan van haar over te nemen. Dat deed ik graag. Inmiddels werk ik al meer dan twintig jaar als trainer. Daarnaast zoek ik mogelijkheden om onze schoonheidsspecialisten te ondersteunen en te motiveren bij het ondernemerschap.
In de loop der jaren is er veel veranderd aan mijn werkzaamheden. Toen ik begon kreeg ik een flip-over met een rol papier en daar stonden alle ingrediënten op. Later kwamen er PowerPointpresentaties en films: dat was destijds een hele vooruitgang. Nu maken we weer een transitiefase door. Zo geef ik het laatste jaar alleen maar online Zoomsessies, omdat fysieke trainingen niet meer mogelijk zijn.”

Wat vind je leuk aan jouw werk?
“Het is prettig om contact met de klanten te onderhouden. Daarnaast promoten we het merk in heel Nederland. Normaal gesproken zijn we aanwezig op beautybeurzen, organiseren we zelf evenementen en hebben we een aantal keer met de producten op de Miljonair Fair gestaan. Ook is het heel inspirerend om zelf de trainingen in Parijs te mogen volgen en daar contact te hebben met de andere trainers uit heel Europa.”

Je gaat bijna met pensioen?
“Aan het einde van het jaar bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Dan stop ik met werken. Wat ik in mijn vrije tijd ga doen? Ik vind het leuk om te golfen, fitnessen, wandelen en ik zit op salsadansen. Daarnaast heb ik drie kinderen en zes kleinkinderen.”

Wat vergeet je nooit van de afgelopen twintig jaar?
“Ik heb mooie herinneringen aan de tijd dat Sothys nog in Rotterdam gevestigd was in de luxueuze Parklaan. We zaten in een statig pand uit 1870 met daarachter een mooie tuin. Ook vonden op deze locatie de trainingen plaats. In de zomer werkten we wel eens samen met een modeontwerper. Met zijn tien modellen kwam hij dan naar Rotterdam en daar gaven we een training over huidverzorging en het gebruik van make-up. Doordat het pand en de tuin zo’n statige uitstraling hadden, besloot de modeontwerper dat hij de fotoshoot voor zijn nieuwe kledingcollectie in onze tuin deed. Daar heb ik goede herinneringen aan.
Totaal heeft het bedrijf 34 jaar op deze prachtige locatie gezeten. Daarna zijn het magazijn, de administratie en de trainingsruimte gecentraliseerd en verhuisden we naar het huidige, moderne pand in Schoonhoven.”

Wat is jouw favoriete product van Sothys en waarom?
“Voor het gezicht gebruik ik de verschillende serums van Sothys graag. Ik wissel er drie met elkaar af, omdat mijn huid niet altijd hetzelfde nodig heeft. Zo breng ik verschillende serums aan om mijn huid te verjongen, te detoxen en om haar te verstevigen.
De Lait nourrissant gebruik ik voor het lichaam. Dit is een voedende en hydraterende body lait met een heel lichte geur, wat prettig is omdat je anders jouw eigen parfum niet meer ruikt. Maar er zijn nog heel veel andere producten die ik heerlijk vind.”